söndag 13 januari 2013


Del 2: Utveckla en idé och skydda den


Till slut, efter mycket tänkande, har ett beslut tagits angående caféets namn, och det blev EcoMusic Café (E&M), för de ekologiska värderingar och musiktemat. Jag gjorde en sökning på Patent och registreringsverket och Allabolag.se, och namnet var inte upptaget. Faktum är att på hela Google finns det inget café som heter så! Då får det bli namnet.

Jag bad min kompis att hjälpa mig med att komma på ett logotyp för caféet eftersom hon är jätte duktig på att rita, så tillsammans håller vi på att arbeta fram en logotyp, men eftersom processen är på gång, så kommer logotypen lite senare. Eftersom det är mycket att tänka på (som färgtemat, känslan som ska förmedlas, stilen, bild) så kommer det ta en liten tid, men det kommer vara välgjort.


På Patent-och registreringsverket kan man registrera sitt varumärke, men det finns olika krav för att man ska kunna registrera, som att det måste ha en särskiljningsförmåga, d.v.s. att varumärket ska uppfattas som ett kännetecken för en viss tjänst, och det får inte vara förväxlingsbart. Varumärket måste även vara unik och inte vara lik en annan. Varumärket får inte heller vilseleda allmänheten, namnet får inte strida mot någon lag eller liknande, innehålla eller bestå av någon annans egenartade namn eller bilder, eftersom det kränker upphovsrätten.
Med det sagt, betyder det att EcoMusic inte skulle ställa till med problem.


För att registrera ett varumärke kostar:

- Via e-tjänst: 1 800 kr

- Via pappersblankett: 2 300 kr


På Patent-och registreringsverket finns även något som heter Designskydd, och det är ensamrätten för en design (form eller utseende) som man själv skapat till en produkt. För att få en designskydd krävs mycket; viktigast är skillnadskravet, och det är att designen är nytt och skiljer sig mycket från tidigare design. Designen måste även vara allmän tillgänglig, men inte vara hur lätt som helst att göra, så vem som helst kan göra det, d.v.s. särprägel.

Jag håller på att skriva ner olika idéer för att få designskydd, jag ska bara ta reda mer om designskydd, så jag avslöjar inte så mycket än, förutom att det har med cupcakes att göra. Jag återkommer med det här.



Checklista:

Kolla upp om någon i branschen har denna varumärke -- klart


Kolla att varumärket har särskiljningsförmåga -- klart


Kolla upp att det går att skydda varumärket -- klart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar