måndag 24 september 2012

Slutresultatet av uppgiften;


Fältuppgift:



Hur Arbetar Företag i Projektform?



Av:

Caroline, Emil & Henrietta

 

 

 

2012-09-21
 
 
 
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

  Vi har fått i uppgift att kontakta och intervjua ett företag som håller på med projektuppdrag, vi skulle fråga hur de planerar och genomför sina projekt.
Då tog vi kontakt med reklambyrån Kontrapunkt Reklambyrå Stockholm.

 Då vi har intervjuat Jan Nyman från företaget, har vi fått reda på hur de planerar, löser problem, förbättrar sig och hur ofta det är de håller sig till just projektuppdrag. Syftet med uppgiften var att lära oss grundläggande projektmetodik, som innebär hur man formulerar mål, planerar, organiserar, fördelar ansvar, genomför, presenterar och utvärderar ett projekt.


Det företaget vi valde är en reklambyrå som då arbetar med all sorts reklam, design, varumärken och direktmarknadsföring. Dom gör väldigt ofta reklamkampanjer och reklamproduktion, så då håller de sig till projektarbete för det mesta.

Modellen som de ofta jobbar med är att de kör i steg, det vill säga att de har en början, en process och ett slut. De planerar steg för steg, och innan de går vidare i nästa steg så kollar de om det förgående steget är rätt och om finns förutsättning att gå vidare.                                                                         

De brukar inte ha fasta datum att vara klara vid, utan de kör mer i sin egen hastighet. Ibland kan det skilja sig åt i processen då dem har fasta datum men under kortare perioder. De stämmer av med kunden så att han blir nöjd när de planerar.

De problem som har uppstått hittills är problem som inte går att kontrollera t.ex. att kunderna ändrar sig i sista minut eller andra sådana saker. Då de oförutsedda händelserna dyker upp så improviserar de alltid. De försöka förebygga problem med att ta saker i taget, ifall något går snett i ett steg så kan de återgå till förgående steg och försöka fixa till det där. Då de också kör projektarbetena så brukar de oftast ha en begränsad budget, och avrapporterar varje steg till kunden. Det de gör för att förbättra sig för att kunna undvika misstag är att dem går tillbaks och utvärderar sina arbeten.

 

 
Vi tycker att det verkar vara ett ganska bra företag eftersom de har en smart tankesätt och system genom att ta planerna i steg för steg och inte allt på samma gång. De stämmer av ju med kunderna så att de blir nöjda med jobbet, och så att det blir så få missnöjda kunder som möjligt och att de förlorar så lite pengar som möjligt, då måste de inte göra om och gå tillbaka hela tiden. Men även om oförutsedda saker brukar inträffa, så kan företaget lära av de tidigare missarna ifall en likadan skulle kunna inträffa i framtiden, då lär de sig att hantera problem bättre.                                                                                                                                                                              
 
Eftersom de jobbar i projektform hela tiden, måste de väl redan veta väl vilka moment som är viktigast och vad som behövs för att lyckas med ett projekt. Därför var det en bra idé att intervjua det här företaget.   
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------             

 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar