Fältuppgift:
Hur
Arbetar Företag i Projektform?
Av:
Caroline, Emil & Henrietta
2012-09-21
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi har fått i
uppgift att kontakta och intervjua ett företag som håller på med
projektuppdrag, vi skulle fråga hur de planerar och genomför sina projekt.
Då tog vi kontakt med reklambyrån Kontrapunkt Reklambyrå Stockholm.
Då vi har intervjuat Jan Nyman från företaget, har vi fått reda på hur de planerar, löser problem, förbättrar sig och hur ofta det är de håller sig till just projektuppdrag. Syftet med uppgiften var att lära oss grundläggande projektmetodik, som innebär hur man formulerar mål, planerar, organiserar, fördelar ansvar, genomför, presenterar och utvärderar ett projekt.
Det företaget vi valde är en reklambyrå som då arbetar med all sorts reklam, design, varumärken och direktmarknadsföring. Dom
gör väldigt ofta reklamkampanjer och reklamproduktion, så då håller de sig till
projektarbete för det mesta.
Modellen som de ofta jobbar med är att de kör i steg, det
vill säga att de har en början, en process och ett slut. De planerar steg för
steg, och innan de går vidare i nästa steg så kollar de om det förgående steget
är rätt och om finns förutsättning att gå vidare.
De brukar inte ha fasta datum att vara klara vid, utan de kör mer i sin egen hastighet. Ibland kan det skilja sig åt i processen då dem har fasta datum men under kortare perioder. De stämmer av med kunden så att han blir nöjd när de planerar.
De brukar inte ha fasta datum att vara klara vid, utan de kör mer i sin egen hastighet. Ibland kan det skilja sig åt i processen då dem har fasta datum men under kortare perioder. De stämmer av med kunden så att han blir nöjd när de planerar.
De problem som har uppstått hittills är problem som inte går
att kontrollera t.ex. att kunderna ändrar sig i sista minut eller andra sådana
saker. Då de oförutsedda händelserna dyker upp så improviserar de alltid. De försöka
förebygga problem med att ta saker i taget, ifall något går snett i ett steg så
kan de återgå till förgående steg och försöka fixa till det där. Då de också kör
projektarbetena så brukar de oftast ha en begränsad budget, och avrapporterar
varje steg till kunden. Det de gör för att förbättra sig för att kunna undvika
misstag är att dem går tillbaks och utvärderar sina arbeten.
Vi tycker att det verkar vara ett ganska bra företag eftersom
de har en smart tankesätt och system genom att ta planerna i steg för steg och
inte allt på samma gång. De stämmer av ju med kunderna så att de blir nöjda med
jobbet, och så att det blir så få missnöjda kunder som möjligt och att de
förlorar så lite pengar som möjligt, då måste de inte göra om och gå tillbaka
hela tiden. Men även om oförutsedda saker brukar inträffa, så kan företaget
lära av de tidigare missarna ifall en likadan skulle kunna inträffa i
framtiden, då lär de sig att hantera problem bättre.
Eftersom de jobbar i projektform hela tiden,
måste de väl redan veta väl vilka moment som är viktigast och vad som behövs för
att lyckas med ett projekt. Därför var det en bra idé att intervjua det här
företaget.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar