onsdag 13 februari 2013

Del 4: Undersöka förutsättningarna


Både vecka 5 och 6 har vi undersökt ifall det finns förutsättningar för att lyckas med vår affärsidé, samtidigt som vi vid sidan om har gjort en fältuppgift.
Vi har tagit reda på ifall det finns en marknad för vår idé genom en liten enkätundersökning. Här är resultatet:






Personer   Vilket är max priset?                  Sammanfattningsvis: Utifrån vår undersökning så ser
                                                                 det ut som att det finns marknad för¨vår produkt, folk
                                                                 verkar beredda att betala lite mer än vanligt och max
                                                                 priset verkar ligga mellan 40-50kr.
1                     35kr                                         


1                     30kr                                       

1                     40kr                                             

2                     20kr


2                     50kr


3                     45kr



 Sammanfattningsvis; Ska man satsa vidare på idén?

- Ja, det finns förutsättningar!


Hur stor är kundgruppen?

Vår huvudgrupp är främst tonåringar och vuxna (ca 20-60år), och eventuellt pensionärer (vi ska kolla igenom noggrant ifall vårt café är lämpligt för äldre människor beroende på vårt tema och sådant.)
Enligt http://www.statistikomstockholm.se/index.php/detaljerad-statistik så är befolkningsmängden cirka:


15-19år:                                     20-64år:                                         ev. 65+:

35 201st                                 557 149st                                           83 726st


= 592 350 personer (+83 726)



--> Sammanfattningsvis är det en stor kundgrupp (så klart räknar man inte in alla!)

Vilka är konkurrenterna och hur agerar de?
Det är alla caféer runt omkring, särskilt de stora kedjorna och caféerna som kommer finnas på samma plats när vi valt en lokal. Gemensamt för alla caféer är att de försöker hålla så låga priser som möjligt men samtidigt ha råvaror av kvalité. Alla har olika utbud av varor, och deras erfarenhet av branschen hjälper de längs vägen. De redan kända och populära caféer är beroende av sina stamkunder, som är väldigt trogna, och de har råd med bra marknadsföring.


Checklista

•Tagit reda på om idén går att sälja?

• Max priset?

• Hur stor kundgruppen är?

• Vilka konkurrenterna är?

• Hur konkurrenternas sortiment ser ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar