Del 5: Samarbete och problemlösning
För att klara av projektet i tid och att den är välgjord, så krävs det att vi följer schemat vi skrev . Dessutom måste vi alltid kontrollera att det finns förutsättningar för vår affärsidé att lyckas, och samarbeta väl för att arbetsprocessen ska fungera. Men eftersom vi är bara två personer i gruppen så behövs inte särskilt många och strikta gruppregler, men om det skulle dyka upp problem i gruppen så kan vi lösa det genom att ta hjälp av de gruppregler som bestämts;
Gruppregler:
· Mötesdag: Vi har bestämt att varje torsdag ska vi jobba vidare på projektet och skriva delarna. Det ska även skrivas i loggboken varje torsdag för att hålla koll på vart vi ligger.
· Närvaroplikt: Det är på torsdagar som vi arbetar på vårt projekt, så helst ska båda vara här på torsdagar, och om någon av oss blir sjuk, så meddelar vi den andre i tid så den andra fortsätter jobba.
· Arbetsinsats: Båda har kommit överens om att arbeta lika mycket på projektet och att båda ser till att arbetet blir välgjort och i tid.
· Ledningsmodell: Vi går utifrån schemat som vi skrev på del 3, så vi håller koll på vilken del vi ligger på och när den ska vara klar. Sen så har vi även en loggbok och mina anteckningar som hjälper oss att hålla reda på vart vi är.
· Konfliktlösning: Eftersom vi inte haft någon konflikt så kan man inte direkt säga hur vi skulle lösa det förutom att prata ut om det. Om det uppstår något problem så tar vi itu med det då.
Mötesteknik:
För att få mycket mer effektivare möten på torsdagar så måste det planeras mer. Först och främst så måste delen som ska vara färdig, ska vara klar innan lektionen, så att man bara behöver lägga upp den, och spendera resten av lektionen med att gå igenom loggboken och påbörja nästa del, så vinner vi tid. Det är nog dags att göra det.
Nätverk:
För tillfället behövs egentligen inga flera personella resurser som inte finns i vår egna projektgrupp, förutom min kompis Fatima som hjälper oss att rita fram logotyper, skisser och sådana grejer. Men i och med att projektet blir mer och mer komplicerat så kan det komma att bli aktuellt att få ett större nätverk, så den här frågan lämnas öppen för eventuella förändringar.
Checklista: Samarbete
• Bestämt om alla måste vara närvarande?
• Ska vi rapportera när vi inte kan komma?
• Hur mycket som vi ska arbeta?
• Vem som ska bestämma?
• Hur vi löser konflikter?
• Hur vi ska göra våra möten effektiva?
• Vilka resurser som saknas i gruppen?
• Vilka personer kan bidra till vårt arbete?
• Hur vårt nätverk ser ut?
• Ska vi rapportera när vi inte kan komma?
• Hur mycket som vi ska arbeta?
• Vem som ska bestämma?
• Hur vi löser konflikter?
• Hur vi ska göra våra möten effektiva?
• Vilka resurser som saknas i gruppen?
• Vilka personer kan bidra till vårt arbete?
• Hur vårt nätverk ser ut?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar