lördag 18 maj 2013

Del 11: Utvärdering av projektet

I rapporten tog vi även med utvärdering av projektet, och syftet för det är för att se vad som kan förbättras inför liknande uppgifter i framtiden. Först skulle Emil och jag göra en gemensam utvärdering, och därefter en individuell, så när vi gjorde den gemensamma utvärderingen, så tog vi hjälp utifrån dessa frågeställningar:
 
    Nådde vi de uppsatta målen? - Ja det gjorde vi; vi lyckades lämna in rapporten och göra den muntliga presentationen i tid, och vi lyckades besvara frågorna som vi hade från början, så som hur man startar ett café, vad är viktigt att tänka på o.s.v.Men det viktigaste målet; att förstå hur eget företagande funkar, har varit målet som vi är mest nöjda med att ha nått.
    Vad gick bra respektive mindre bra i arbetet? - Det som gick mindre bra var att vi inte riktigt följde schemat och planeringen konstant så som vi hade velat från början, och det fick jobbiga följder bl.a. att under sista tiden av rapportskrivningen så pressades mycket fram snabbare än normalt, och lidande blev blogg inläggen eftersom de blev försenade. Men det som gick bra var att vi lyckades utnyttja våra lektionstillfällen till att jobba på projektet, och det blev mycket gjort. Även samarbetet funkade väldigt bra - vi lyckades ju slutföra uppgiften.
    Höll vi tidsplanen? - Japp, rapporten och den muntliga presentationen blev i alla fall inlämnade i tid.
    Hur fungerade styrningen av projektgruppen? - Också ganska bra, kanske jag tog över ledningen lite i slutet, men för övrigt funkade det.
    Hur fungerade samarbetet inom gruppen och utåt mot uppdragsgivaren (läraren)? - Samarbetet fungerade väldigt bra, och även med vår lärare Tor-Björn som hjälpte oss när vi behövde det.
    Hur fungerade mötena? - Våra möten på torsdagar var väldigt effektiva, i alla de flesta.
    Blev resultatet det vi förväntade oss? - Ja, vi fick fram resultatet vi ville ha fram eftersom vi la ner mycket tid och energi på att få en lyckad projekt.
    Vilka förändringar i arbetssätt krävs för att det interna arbetet ska flyta bättre i framtida projekt? - Det som vi gjorde fel var att vi underskattade tiden lite för mycket, så vi följde inte schemat som vi borde ha gjort och därmed hamnade vi efter i mycket. För att inte stressa fram något så gäller det att verkligen följa schemat och ta vara på tiden. Även att alla de inblandade tar ansvar för att få projektet att funka och slutföra den, då kommer arbetet garanterat flyta på bättre.
 

Min egen utvärdering:

Efter den gemensamma utvärderingen så gjorde jag min egna utvärdering och hur jag tyckte att arbetet gick;
 
          Blev resultatet det jag hade tänkt från början? - Japp det blev det, jag blev väldigt nöjd.
          Vilka insatser har jag själv gjort och hur har de bidragit till det gemensamma resultatet? - Jag tycker att jag gjorde mycket för att få arbetet att funka, och jag är nöjd med mina insatser för att fram resultatet.
          Vilka förbättringar i mitt eget arbetssätt kan jag se att jag kan göra inför nästa gång jag arbetar i ett större projekt? - Att verkligen följa schemat och ta vara på tiden för att inte bli pressad i slutet.
          Vad har du lärt dig? - Den här uppgiften har verkligen varit lärorik, och när jag har skaffat erfarenheter som kommer följa med mig i livet. Jag har även utvecklat mer min samarbetsförmåga, och fått mer förstående för hur entreprenörskaps tänkande funkar, och lärt mig nya sätt att arbeta på. Jag tycker även att det har varit en mycket rolig uppgift, förhoppningsvis får jag chansen att arbet med ett liknande projekt, jag tycker även att det hr varit roligt att arbeta med Emil. Man kan undra ifall det här projektet skulle kunna göras verklighet av i framtiden; man får i alla fall lust för det…
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar