lördag 18 maj 2013

Del 9: Marknadsföring:

Nu när alla beräkningar var gjorda, och vi behöver många kunder för att caféet ska funka, så var marknadsföringen en mycket viktig del. Så vi började med att brainstorma fram idéer och skrev ner en lista på vad som ska ingå i vår marknadsföring:
 
 
    Vilka konkurrensmedel kommer att bli viktigast?
– Coffehouse by George
– Espresso House
    Vilken servicenivå ska vi ha i caféet? Ska vi ha bordsservering eller sälja över disk?
– Bordsservering när kunder ska äta där, och över disk när de ska ta med hem.
 
    Hur ska vi göra för att skapa goda kundrelationer?
– De som jobbar i caféet ska gå en kurs i hur man behandlar väl kunderna och hur man ska vara så professionell och respektfull som möjligt. Med det bidrar uniformerna, det ser bättre ut. De anställda ska ha tålamod och förklara på ett snällt sätt för kunderna ifall de inte förstår menyn. Även konflikter behandlas på en ett professionellt sätt, och de anställda ska gå runt och fråga kunderna hur de har det och ifall de är nöjda. När de går så önskar man de "hjärtligt välkommen åter".
    Vilka aktiviteter ska ingå i marknadsföringen?
– Klubberbjudanden, och då och då kampanjer under en viss tid t.ex. en kaffe för 25 % kr mindre.
 
    Vilka online-medier ska ni använda er av i er marknadsföring? Beskriv hur ni tänker er detta.
- Facebook, Twitter, annonser på livsmedel sidor.
    Gör en kampanjplan för de första månaderna.
- Flygblad, inbjudningslapp, små annonser på tidningar t.ex. expressen,
 
 
 
Så här ser även den ungerfärliga prislistan ut, och ett exempel på hur reklamen kan komma att se ut;
 
 
 
 
 
 
 
 

Checklista:

• Hur ska produkterna framhållas? - Som nyttiga och ekologiskt certifierade.
• Är platsen bättre än konkurrenternas? - Inte än de största, men bättre än många.
• Ska vi framhålla priset? - Japp
• Vilken typ av reklam ger bäst effekt? -  Synliga och kreativa som fångar folks intresse
• Hur kan vi använda online-medier i marknadsföringen? - Många online-medier ska användas
• Hur viktig är den personliga försäljningen? - Väldigt viktigt
• Bestäm målgrupp. - Främst tonåringar och vuxna, även äldre
• Bestäm budskap. - "Att äta bra med gott samvete"
• Bestäm medier. - Har redan gjorts.
• Utforma reklamen. - Ett exempel är bilden
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar