Del 9: Marknadsföring:
Nu när alla beräkningar var gjorda, och vi behöver många kunder för att caféet ska funka, så var marknadsföringen en mycket viktig del. Så vi började med att brainstorma fram idéer och skrev ner en lista på vad som ska ingå i vår marknadsföring:
• Vilka
konkurrensmedel kommer att bli viktigast?
– Coffehouse by George
– Espresso House
• Vilken servicenivå
ska vi ha i caféet? Ska vi ha bordsservering eller sälja över disk?
– Bordsservering när kunder ska äta där, och över disk när
de ska ta med hem.
• Hur ska vi göra
för att skapa goda kundrelationer?
– De som jobbar i caféet ska gå en kurs i hur man behandlar
väl kunderna och hur man ska vara så professionell och respektfull som möjligt.
Med det bidrar uniformerna, det ser bättre ut. De anställda ska ha tålamod och
förklara på ett snällt sätt för kunderna ifall de inte förstår menyn. Även
konflikter behandlas på en ett professionellt sätt, och de anställda ska gå
runt och fråga kunderna hur de har det och ifall de är nöjda. När de går så
önskar man de "hjärtligt välkommen åter".
• Vilka aktiviteter
ska ingå i marknadsföringen?
– Klubberbjudanden, och då och då kampanjer under en viss
tid t.ex. en kaffe för 25 % kr mindre.
• Vilka
online-medier ska ni använda er av i er marknadsföring? Beskriv hur ni tänker
er detta.
- Facebook, Twitter, annonser på livsmedel sidor.
• Gör en kampanjplan
för de första månaderna.
- Flygblad, inbjudningslapp, små annonser på tidningar t.ex.
expressen,
Så här ser även den ungerfärliga prislistan ut, och ett exempel på hur reklamen kan komma att se ut;
Checklista:
• Hur ska produkterna framhållas? - Som nyttiga och ekologiskt certifierade.
• Är platsen bättre än konkurrenternas? - Inte än de största, men bättre än många.
• Ska vi framhålla priset? - Japp
• Vilken typ av reklam ger bäst effekt? - Synliga och kreativa som fångar folks intresse
• Hur kan vi använda online-medier i marknadsföringen? - Många online-medier ska användas
• Hur viktig är den personliga försäljningen? - Väldigt viktigt
• Bestäm målgrupp. - Främst tonåringar och vuxna, även äldre
• Bestäm budskap. - "Att äta bra med gott samvete"
• Bestäm medier. - Har redan gjorts.
• Utforma reklamen. - Ett exempel är bilden
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar