Är projektet lönsamt?
Kostnads behovet var mycket större än vad vi trodde (i alla fall för första månaden), så det påverkar verksamhetens kostnader. Vi var oroliga ifall vi behövde låna senare, och om projektet skulle bli lönsamt, så vi beräknade fram en resultatskalkyl för att se ifall vi behövde lån.
Att göra en resultatskalkyl:
Det är väldigt viktigt att göra en noggrann resultatskalkyl eftersom vi ville veta ifall caféet skulle ge ett acceptabelt resultat, och innan vi gjorde kalkylen så behövde vi först svara på ett par frågor:
• Hur många kunder
per dag tror vi att vi får?
• Hur mycket handlar
de för i genomsnitt?
• Gör ett enkelt
arbetstidsschema för företagets anställda.
• Beräkna
personalkostnaderna för ett år.
• Vilka olika
kostnadsposter tror ni att caféet kommer att få?
Efter att vi hade besvarat på de frågorna så kunde vi göra kalkylerna:
Anledningen till att vi gjorde 2 olika kalkyler var för att vi märkte att de första månaderna skulle vi gå back p.g.a. kostnaderna från första månaden, men efter kampanjplanen så tyckte vi att det var realistiskt att efter 3 månader skulle vi gå i vinst.
Vilken är lägsta volymen?
Vi beräknade att lägsta volymen skulle vara att få in minst 36 kunder som handlar för mellan 40-60, för att försäljningen skulle gå väldigt jämt ut. Kunder som vi behövde få in per år skulle vara minst 21 000 för att verksamheten skulle gå plus minus noll. Vi tyckte att det är realistiskt att uppnå antalet kunder eftersom vårt café ligger i centrum där det rör sig mycket folk, och efter kampanjplanen så kommer det komma in fler kunder.
Checklista:
• Hur stora är intäkterna? - Syns i kalkylen
• Hur stora är kostnaderna? - Kalkylen
• Har vi räknat ut värdeminskningen rätt? - Japp
• Har vi räknat ut personalkostnaden rätt? - Japp
• Är vinsten tillräckligt stor?• Är det realistiskt att vi
kan uppnå nödvändig försäljning? - Japp på båda
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar