Del 8: Planera ekonomin
Efter att vi gjorde en kostnadsberäkning och tog fram nödvändig försäljning, så var det dags att göra en ekonomisk plan för vårt projekt, så vi gjorde en resultatsbudget;
Försäljningen har vi tagit från de två olika resultatskalkylerna vi gjorde i förra delen, och satt ihop de tre första månaderna med de resterande nio. Utbetalningar är de kostnaderna som vi måste betala varje månad. Fast de tre månaderna går back, så tror vi att de resterande 9 månader kommer jämna ut det hela och det kommer gå med en vinst i slutet av året.
Därefter gjorde vi en likviditetsbudget för det första halvåret, men vi gjorde istället för 8 månader, eftersom det skulle behöva ta 8 månader tills caféet får ut mer vinst, och då kommer alla summor vi hamnat efter, kunna betalas.Så budgeten visar att likviditeten går ihop efter dessa månader, men även om något går fel, så har vi ändå 65 000 sparade;
Håller affärsidén på marknaden?
Vi tycker att både resultatsbudgeten och likviditetsbudgeten visar att så småningom kommer caféet gå i vinst, och eftersom det finns stor efterfrågan så håller den på marknaden. Vi behöver inte heller ta ett lån, utan startkapitalet räcker - i alla fall första året.
Checklista:
·
Är bedömningarna av intäkterna realistiska? - Ja, eftersom vi tycker att antalet kunder är realistiskt eftersom caféet ligger i centrum, och det som kunderna handlar för, är normalt.
·
Har vi fått med alla kostnader? - Ja, det las ner mycket tid för att skriva ner allt som behövdes.
·
Hur stort blir budgeterat resultat? - Det visar budgeterna.
·
När kan vi räkna med att inbetalningarna från
kunderna börjar komma? - Redan första månaden.
·
Hur stora inbetalningar får vi från lån? - Inga, för vi behöver inte låna.
·
Hur stor är vår egen insats? - Väldig stor.
·
Har vi fått med alla utbetalningar i
likviditetsbudgeten? - Japp.
·
Räcker de likvida medlen eller behöver vi låna
mer? - De räcker
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar